Oto list- petycja, który jest głosem w sprawie przymiarek do wyjęcia spod opieki MEN upośledzonych głęboko. Wyraża on protest przeciwko takiej polityce, która odbiera prawa konstytucyjne do nauki dzieciom z upośledzeniem głębokim
Jesteśmy krajem
cywilizowanym, a miarą rozwoju cywilizacji jest stosunek do osób
niepełnosprawnych.
Szanowna Pani Minister!
Zaniepokojeni powtarzającymi się informacjami dotyczącymi
planów MEN związanych z przekazaniem zadań realizowanych w stosunku do
dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną z obszaru
działań MEN do MPiPS, zwracamy się do Pani Minister z prośbą o
zdementowanie tych informacji lub – jeżeli są one
zgodne z prawdą — o ponowne rozważenie zasadności planowanych działań.
Już sam fakt brania ich pod uwagę budzi nasze zdziwienie.
Zarówno obowiązujące w Polsce akty prawne, jak i ratyfikowane przez
Polskę dokumenty gwarantują bowiem wszystkim, także osobom głęboko
upośledzonym umysłowo, prawo do równego traktowania, nauki i stosownego
do ich potrzeb oddziaływania rewalidacyjnego.
Prawo do nauki (także osób niepełnosprawnych, w tym głęboko
niepełnosprawnych intelektualnie) jest zapisane w Konstytucji RP, a
uszczegółowione w Ustawie o Systemie Oświaty. Zgodnie z zapisami zawartymi w tych dokumentach
system oświaty powinien zapewniać każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej
Polskiej realizację prawa. do kształcenia się a dzieciom i młodzieży
prawa do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego
poziomu rozwoju.
Powyższe prawa wynikają
także m.in. z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Deklaracji
Podstawowych Praw i Wolności, Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych,
Społecznych i Kulturalnych, Konwencji Praw Dziecka, Światowej
Deklaracji Edukacji dla Wszystkich, Standardowych Zasad Wyrównywania
Szans Osób Niepełnosprawnych czy Deklaracji z Salamanki – Wytycznych dla
Działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych. Są to dokumenty
ratyfikowane i podpisane przez Polskę.
My dorośli, nie jesteśmy w stanie - chociaż często uzurpujemy
sobie takie prawo - nadawać dzieciom jakichkolwiek praw, czy obdarować
je nimi. Dzieci po prostu te prawa mają, a naszą rolą i obowiązkiem jest
ich nazwanie, uznanie, a także ochrona.
Właśnie w imię tego obowiązku kierujemy niniejszy list do Pani
Minister i prosimy o udzielenie odpowiedzi zaniepokojonym
profesjonalistom i rodzicom.
My, niżej podpisani jesteśmy głęboko przekonani, że wprowadzone
po wielu latach i z dużym wysiłkiem wielu środowisk rozwiązania,
lokujące pracę z dziećmi i młodzieżą z głęboką niepełnosprawnością
intelektualną w obszarze resortu edukacji, są właściwe, słuszne i
odpowiadające potrzebom tych ludzi.
Osoby te nigdy nie będą pomnażały naszego dochodu narodowego,
zawsze będą z niego tylko czerpały. To jest fakt. Jesteśmy jednak krajem
cywilizowanym, a miarą rozwoju cywilizacji jest stosunek do osób
niepełnosprawnych.
|